Sunday, January 19, 2014

Heiko kirjutab!

Kuna midagi jalustrabavat seekord blogisse kirjutada ei ole, siis Heiko mõtles, et kirjutab meie autost natuke. Naisi see teema väga ei huvita ja ei tea kas mõni mees ka meie blogi loeb, aga vahet ei ole. Endalgi pärast hea lugeda, mis kokku kirjutatud sai.

Meie auto on tumesinine Ford Falcon Fairmont 2000. aastal registreeritud. Tal on 4.0 bensiinimootor, millel on 165 kw. Siinmaal väga kilovattidest ei räägita, aga vaatasin autoraamatust järele. Odomeeter jõudis just 280 000 km peale. Meie oleme selle autoga sõitnud kahe kuu jooksul kohe kohe 5000 km. Selle aja jooksul on tulnud teda ka natuke putitada.



Esimese 2000km – ga kadus õli kuhugi ära ja põhjust ei pidanud kaugelt otsima, ta kogunes auto alla, asfaldi peale ja mõnus kõrbe õlilõhn aknad lahti sõites on ka huvitav kogemus. Samuti otsustas ära murduda või lahti tulla summuti viimase „püti“ küljest viimane jupp summutitoru ja hääled muutusid autol märksa madalamaks. Need probleemid vajasid lahendamist. Meie linnas on päris Fordi esindus, käisin asja uurimas, öeldi 90 dollarit töötund pluss jupid. Tundus kallis algul. Külastasin natuke nurgatagusemat garaazi, kus siis otsustasin lasta uurida õlilekke, summuti probleeme ja õlivahetuse kohta sai ka uuritud. Tüüp oli nõus asjaga tegelema ja jõudsime 200 dollari kandis kokkuleppele. Lõpuks maksime 160 dollarit. Tulemus: suure õlilekke põhjuseks oli õlirõhuanduri vahelt lekkiv õli, vahetati välja, sellega korras ja uus õli ja filter läksid ka külge/sisse. Sumpsiotsa keevitasid nad lihtsalt paari punktiga kinni, mis oli ajutine lahendus. Ka selles garaazis oli töötund 90 nagu hiljem selgus.
Paar nädalat hiljem tuli see toru täitsa lahti. Meil on siin linnas ka selline remonditöökoda, mis tegeleb ainult summutitega, uurisin sealt siis hinda ja variante: eelviimasast pütist otse toru taha välja 193 dollarit koos töörahaga ja eelmviimasest pütist õige toru, koos vahepütiga (muffler) 253 dollarit.
Kohe õnneks teemaks ei läinud, otsustasin Fordi esindusest ka uurida. Sealt sain parema pakkumise: 219 doltsi, õige jupp ja korralik töö. Tegime korda. Auto on nüüd nii vaikne nagu 1,8 liitrine mazda.




Rohkem tehnilisi probleeme hetkel täheldanud ei ole.

Ja siin on autode õlivahetushooldevälp (vähemalt meie omal soovituslik) 5000 km, mis tundus mulle algul kergelt imelik, aga kui mõtlema hakata kui kuum on ilm ja mis temperatuuril peab mootor ennast hoidma siis on justkui normaalne.
Teine asi on rehviteema. Meie autol on 16 tollised originaal Fordi 18 kodaraga valuveljed (umbe ägedad :) ), mille peal on Austraalia tootja rehvid BOB&Jane. Rehvid väga hea mustriga.
Kui ma noorem olin siis mäletan, et isa õpetas mulle, et isegi Eesti kuumal suvel, pikkadel sõitudel tuleb lasta rehvidel vahepeal jahtuda, kuna nad lähevad nii kuumaks, et võivad lõhkeda.
Siin ma sellepärast enam väga ei põe, sest juba enne sõidu alustamist on nad juba nii tulised, et Eestis nad nii kuumaks ei lähe isegi sõites, niiet isa ära põe. + 40 kraadiga 300 km järjest sõites ei juhtu ka midagi, niiet Eestis neid jahutama küll ei peaks, aga tulised on nad küll.

Aga liigume siis edasi.

Tal on neljakäiguline automaatkäigukast ja on võimalus sõita ka ECON režiimiga (mida me ka teeme), mis tähendab, et auto vahetab käike madalamatel pööretel. Bensiinipaak ei ole mootori suurusega väga kooskõlas, nõks üle 60 L on paak. Kütust võtab meie Ford viisakalt. Kaks korda rohkem kui kõik me eelmised autod. Loomulikult oleneb, kas roolis on Kadri või Heiko ja kas kliima on sisselülitatud või mitte, ehk siis vastavalt Kadri – 12L/100km Heiko – 9,8L/100km ja kliimaga 10,5L/100km.
Arvestades kütuse hinda ja mootori kubatuuri ei ole see kütusekulu üldse suur.
Kui asi korraks eurodesse panna siis 100 km läbimiseks külub 10 euri.
Mind ennastki imestas, et Ford saab nii mugav ja stabiilne olla.
Meie autol on multifuntsionaalne rool, kus on kruiisi nupud ja raadio tuunimine. Rooli kõrgus on reguleeritav. Audio süsteem Fordi originaal CD raadio koos 6-se CD boxiga (CD ei tööta) Samuti on meil päris kliima, mitte keeratavte nuppudega vaid selline hi-tech kraadidega bisnes. Ja loomulikult puitimitatsioon plastmassist dekoor üle armatuuri. Ja kesklukk, muidugi võtmega. Pagaasnik on nupust avanev ja ka bensiinipaagi luuk. Ja loomulikult elektriline antenn, peeglid ja aknad.. Jahtusega kindalaegas, topsihoidjad ja lai käetugi. Esituledel ja kapotiserval on putukasuunajad:) Katusel katusereelingud ja kärukonksu valmidus, vaja lisada ainult see munakas kuhu käru otsa käib. Auto on tagaveoline ja veojõukontrolliga. Ahjaa, autol on taga lehtvedrud ka, kuna sama raami peale tehakse siin falconi kastikaid ehk uute (loe :juute) ka. Ja loomulikult 4x ketaspidurid. Tagaistmed on allaklapitavad ja tekkiv pind on ühtlaselt sile, mis teeb magamise mugavaks ja ruumi on laiuti ja pikuti ikka oluliselt rohkem kui me universaalkerega Škoda Octavias. Kõik klaasid on toonitud va. esiklaas.



Siin ei toonita klaase sellistel põhjustel nagu eestis, et keegi sisse ei näeks vaid sellepärast, et autos oleks võimatu olla kui päike peale paistab. Klaasid lähevad nii tuliseks, et käega katsuda saab vb ainult sekundiks. Isegi kui kliiima uugab on suht raske autot maha jahutada kuna klaasid toimivad kui radiaatorid. Autos on 19 kraadi, klaasid on 70 kraadi.
Üldiselt ma arvan, et enamus teab, et siin on liiklus vasakpoolne. Manuaalkäigukastiga autodel on käigud ikka nii nagu eestis, ainult et sina istud paremal ja käike paned vasaku käega. Pedaalid on õnneks õigetpidi. Kõige rohkem vajas minul harjumist see, et suunatuli ja kojamehed on vahetuses. Suunatuled ja kaugtuled on parema käe all ja kojamehed vasaku. See võtab algul aega, et need asjad õigesti läheks.
Ringteepealt tulevad autod paremalt, kellele teed peab andma. Mõned ristmikud, kus ühtegi märki ei ole, on jäänud siiani arusaamatuteks. Ups.




Meie osariigis QLD (Queensland) on järgnevad reeglid:
Autol peab olema REGO- mis on justkui automaks, mida saab teha meie mõistes ARKs. Meil oli see ostuhetkel kehtiv veel kuus kuud. Seda saab teha nii kuueks kuuks kui aastaks. Meie autol vastavalt siis 430 ja 810 dollarit. See hind sõltub silindrite arvust autol ja võibolla millestki veel, aga nii mulle seletati seal asutuses. Esiklaasile pannakse kleps, millal aegub. Kui seda pole on auto justkui registreerimata ja sõita ei tohi. See REGO sisaldabki endas seda, et esiteks automaks ja teiseks kui juhtub õnnetus, siis õnnetuse hetkel autos olevad inimesed on ka kindlustatud. Ja veel kui sa hävitad oma autoga riigi vara, näiteks sõidad bussipavilioni sodiks või liiklusmärgi pikali, siis ei pea ise maksma nende eest. Sinu auto kahjusid see ei kata.
Ülevaatust kui sellist siin kohustuslikku ei ole. Siin peab auto müüja tagama selle, et auto on teekõlbulik. Selle paberi saab väljastada sertifitseeritud autoremonditöökoda või mehaanik. Ehk kui mina tahan autot müüja siis pean enne mehaaniku juurest läbi hüppama, talle raha viima ja tõendi saama, et auto on ok.
Üldist ülevaatust teostab siin politsei, kui sind teeääres kinni peetakse, summuti on katki või rehvid kulunud või pirn ei põle siis on neil õigus sind trahvida või kästa minna siis sinna mehaaniku juurde ja auto 30 päeva jooksul korda teha ja pärast ette näidata või umbes nii.
Teistes osariikides on need asjad kohati erinevad.
Autot müüja on suht sama lihte kui Eestis, samamoodi ostumüügilepinguga, lisaks peab siis olema see tõend et auto on enamvähem okei. Hinnaks tuleks märkida võimalikult madal hind dokumentidele, kuna sealt tahab riik maksu saada, seda eestis ei ole, veel.

Huvitav on muidugi see, et autol ei ole ühtegi dokumenti, füüsilist paberit nagu autopass. Minul on ainult ostumüügipaberid ja kogulugu. Aga kindluse mõttes uurisin nn. ARKst järgi, et kas auto on ikka minu oma. On.

Liikluskindlustus kui selline ei ole otselt kohustuslik, aga otsustasime selle siiski enda kaitseks teha.Selle tegime pangas juba enne auto kättesaamist ära, mis oli jällegi huvitav. Ei tahaks ju kogemata Porchele pihta sõita ja siis elulõpuni seda mõlki kinni maksta. Tegime autole kolmanda osapoole kindlustuse, mis on suht sama nagu eestis tavaline liikluskindlustus – katab kannatanu kahjud, aga mitte sinu auto oma. Lisaks võtsime juurde veel varastamise ja auto mahapõlemise kindlustuse. Kokku kusagil 32 dollarit kuus. Tulekustutit meil pole, niiet see tundus hea lisa, ei pea muretsema vargapoiste ja punase kuke pärast.

Oleme lugenud erinevaid blogisid ja postitusi facebookis lubade vahetuse kohta. Inimesed räägivad erinevat juttu. Käisin ise kohalikus politseijaoskonnas asja uurimas.
Kuna olen turist siin, ja Austraalial ja Eestil on mingisugused kokkulepped nende lubade aksepteerimise suhtes, siis selgus järgnev: Eesti lubadel on mul B, BE, C ja CE ehk siis väike auto, väike auto+käru, veoauto, veoauto koos haagisega/tega. Siin kehtib mul ainult B kategooria ja ma ei pea lube ümber vahetama. Olen turist (ajutine resident). Kui tahan suuremate asjadega sõita, siis pean tegema sõidueksami vastava kategooria autoga ja saan õiguse sõita ka suuremate asjadega. Lubadega tuleb siin veel vanuseteema sisse, aga see on alla 25 aastastele, kuhu meie õnneks enam ei kuulu.

Vist ongi selle teemaga kõik. Sai vist kõik enamvähem kirja, mis puudutab autot, lube ja sellega seonduvalt. Sain selle nüüd südamelt ära ja ei pea neid asju enam meeles pidama, saan siit järele vaadata. Lisaks mõned pildid ka. Ja ahjaa, Kadri pani meie autole nime ka kuna siin on see kombeks, meie auto täispikk nimi on siis:
Ford Falcon Fairmont Fantastic Fanny.

Ja kui keegi tahab, võin alati selle kena auto maha müüa ja merekonteineriga Eestisse saata, kui kellelgi huvi peaks olema.

Lisaks veel pisike seik eelmisest nädalavahetusest, kui käisime New South Wales-i osariigis :) Tegelikult asume me QLD-i ja NSW-i piiri peal, niiet väga suur asi see ei ole, aga siiski. Külastasime järjekordset rahvusparki, Boonoo Boonoo nimelist. Seal oli imeline mägedevaheline vaateplatvorm, kust vaade oli jällegi ahhetamapanev ning oli seal ka ujumiskõlbulik laguun, kus vesi sügav ja soe. Heiko tegi väikeste tüdrukutega võidu vettehüppeid ja sulistas niisama. Paraku siin looduslike veekogusid, kus ujuda saaks väga ei ole, seega oli see väljasõit jällegi meeldiv vaheldus meie igapäeva rutiinile.




Me lähme nüüd päikest võtma, Teile aga mõnusat lumist olemist ja pikki liuge!

Heiko/Kadri


No comments:

Post a Comment